Stiri

Riscuri si oportunitati generate de criza

Publicat la data de 2009-02-25

 

"Compass Consulting" a realizat in ianuarie-februarie 2009 un studiu privind initiativele si deciziile adoptate de 182 de companii din Romania ca raspuns la criza.

Principalele riscuri percepute de companii in 2009 la nivel macroeconomic tin de evolutia impredictibila a cursului valutar, de politicile restrictive de creditare adoptate de bancile comerciale si de inconsecventa politicilor publice guvernamentale.

Scaderea puterii de cumparare, reducerea cererii si presiunile facute de clienti asupra furnizorilor pentru reducerea preturilor si extinderea termenelor de plata sunt percepute drept factori-cheie de risc in comert, transport si distributie.

Majoritatea companiilor se zbat pentru a-si mentine volumul de vanzari si preturile la nivelul anului precedent.

60% dintre respondenti se tem de amanarea investitiilor private din economia romaneasca.

Cele mai mari dificultati pe care companiile le-au intampinat in ultimele 3 luni se refera la incasarea dificila si cu mari intarzieri a facturilor, finalizarea cu greutate si cu eforturi tot mai insemnate a noilor vanzari si presiunea crescuta din partea clientilor pentru renegocierea conditiilor contractuale.

Clientii au devenit tot mai pretentiosi si ameninta cu intreruperea contractelor la cea mai mica nemultumire.

Blocajul financiar, barterele si trocul se intorc intr-o piata in care tot mai multi jucatori isi protejeaza disponibilitatile de capital prin amanarea platilor.

Diminuarea capacitatilor de productie prin ajustare la nivelul scazut al cererii, disponibilizarile de personal, reorientarea spre game mai economice de produse, gasirea unor solutii inovative de finantare si regandirea marjelor de adaos si profit sunt alte masuri antrenate de criza.

Multe firme vor demara politici de marketing si vanzari mult mai agresive, ofensive si pro-active si isi vor gandi programe proprii de fidelizare a actualilor clienti.

Managerii chestionati considera ca durata crizei va fi cuprinsa intre 9 si 24 de luni. Ei cred ca vom avea criza si in 2010 si vom vedea luminita de la capatul crizei abia in 2011.

Principalele actiuni ce vor fi implementate de manageri pentru limitarea efectelor crizei sunt:

. monitorizarea stricta a incasarilor si platilor

. renegocierea contractelor cu furnizorii si clientii

. realizarea de scenarii multiple privind planul de afaceri si bugetul anual care sa fie revizuite trimestrial in functiile de evolutia incasarilor si vanzarilor

. infiintarea unei celule operative de criza

. promovarea activa

. urmarirea atenta a modificarilor in comportamentul consumatorilor

. reducerea si optimizarea stocurilor

. evaluarea individuala a performantei angajatilor

. stoparea sau amanarea investitiilor proiectate

Companiile nu sunt interesate doar de depasirea crizei, ci si de relansarea activitatii si revenirea in forta dupa depasirea acestui moment dificil.

Oportunitatile vizibile in viitorul apropiat tin de:

. reducerea reactiilor negative ale angajatilor la schimbarile organizationale de eficientizare propuse de managementul firmelor

. flexibilitatea crescuta a furnizorilor in privinta preturilor si conditiilor de livrare si plata

. usurinta cu care se gaseste pe piata personal specializat si calificat

 

(Sursa: Compass Consulting)

mmpr

Banat Business: e–Revista afacerii tale