Stiri

Bancile si asiguratorii nu sunt pregatiti pentru a gestiona situatii neprevazute

Publicat la data de 2009-02-12

Doar o treime dintre jucatorii din sistemul financiar-bancar din Romania sunt pregatiti sa faca fata unui dezastru, arata un studiu al KPMG efectuat la sfarsitul anului 2008.

Continuitatea afacerii trebuie privita ca un proces de gestiune a evenimentelor neprevazute, avand ca obiectiv reluarea operatiunilor in eventualitatea unui dezastru in cel mai scurt timp posibil si cu cele mai scazute costuri.

O criza financiara aflata in plina desfasurare evidentiaza si mai mult importanta unui management adecvat al continuitatii afacerii.

Organizatiile care efectueaza in mod regulat analize de evaluare a riscului si a impactului asupra afacerii au o viziune mai buna asupra importantei propriilor procese de business, ce le poate oferi un raspuns prompt in fata crizei mondiale.

Intr-o firma exista procese, activitati si resurse critice fara de care nu se poate functiona.

Continuitatea afacerii presupune o aprofundare a interdependentelor intre procesele critice si o gestionare eficienta a resurselor.

Efectele unei amenintari generale - cum ar fi un incendiu in sediul central, pierderea arhivei sau un atac informatic - ar putea fi dezastruoase pentru o institutie financiara nepregatita.

Organizatiile financiar-bancare si de asigurari au fost obligate sa implementeze solutii minimale de recuperare in caz de dezastru, in special solutii de asigurare si backup pentru functionarea infrastructurii IT.

Implementarea proceselor de continuitate a afacerii a fost facuta in cele mai multe cazuri ca urmare a cerintelor Bancii Nationale a Romaniei si ale Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.

Institutiile de credit sau de asigurari ar trebui sa elaboreze planuri alternative de rezerva care sa le permita reluarea activitatii in cazul aparitiei unor situatii neprevazute.

Un program de management al continuitatii afacerii poate fi insa si o sursa de avantaj competitiv si poate genera beneficii daca este valorificat inteligent.

Capacitatea de continuitate a afacerii ar trebui sa dea incredere clientilor atunci cand isi aleg banca sau compania de asigurari preferata.

Caracterul imatur al pietei romanesti se reflecta in faptul ca organizatiile care au implementat un plan de continuitate si au investit resurse semnificative in aceasta directie nu stiu sa foloseasca acest lucru in scopuri strategice de marketing.

Planurile de continuitate a afacerii trebuie integrate cu cele ale furnizorilor externi (de utilitati, tehnologia informatiei sau servicii pentru procese de afaceri), iar oamenii trebuie instruiti pentru a utiliza aceste instrumente de management al dezastrelor.

(Sursa: KPMG)

mmpr

Banat Business: e–Revista afacerii tale